MOPED
Fix och trix för moped.
Åtdragningsmoment:
Grovgänga. 8.8. 10.9. 12.9 UNC: ( grov ) 8,8 10,9 12,9
M5. 0,58. 0,82. 0,99 Nr 10 - 24 0,47 0,66 0,82
M6x1. 1,0. 1,4. 1,7 Nr 12 - 24 0,71 10 1,22
M7x1. 1,8. 2,6. 3,0 1/4 - 20 1,1 1,53 1,94
M8x1,25. 2,4. 3,4. 4, 0 5/16 - 18 2,2 3,1 3,9
M9x1,25. 2,9 3/8 - 16 3,9 5,5 6,9
M10x1,5 4,8. 6,6. 8,0 7/16 - 14 6,2 8,9 11,0
M12x1,75. 8,2. 11,6. 13,8 1/2 - 13 9,5 13,4 16,6
M14x2 13,0. 18,4. 22,0 9/16 - 13,6 19,0 19,0 23,8
M16x2. 20,0. 28,2. 34,0 5/8 - 11 18,6 26,4 32,9
Fingänga: 8,8 10,9 12,9 UNF ( Fin ) 8,8 10,9 12,9
M5x0,5 0,63 0,88 1,0 1/4 - 28 1,2 1,7 2,1
M6x0,75 1,0 1,5 1,7 5/16 - 24 2,3 3,3 4,2
M8x1 2,5 3,6 4,3 3/8 - 24 4,2 6,0 7,4
M10x 1 5,0 7,1 8,6 7/16 - 20 6,7 9,5 11,7
M12x1,25 8,7 12,2 14,7 1/2 - 20 10,0 14,4 17,8
M12x1,5 8,5 12,0 14,2 9/16 - 18 14,5 20,5 25,5
M14x1,5 13,8 19,4 23,2 5/8 - 18 20,0 28,4 35,4
M16x1,5 20,8 29,3 35,0
SPOLE - SVÄNGHJUL
Tänk på att :
Glappa ramlager kan få svänghjulet att att ta i spolarna.
Koppartrådens isolering är ömtålig.
Fila polskorna i samma riktning som magneterna rör sig.
LÄMPLIGA SMÖRJMEDEL
Material Smörjmedel
Aluminium: Rödsprit ( ev blandat med paraffinolja ) eller såpa.
Brons: Torrt, eller fotogen, lampolja
Gjutjärn: Torrt, eller fotogen, lampolja
Magnesiumlegeringar: Torrt eller mineralolja ( motor eller transmission )
Mässing: Torrt eller fotogen, lampolja
Rostfritt: Mineralolja ( motor eller transmission )
Stål: Mineralolja ( motor eller transmission )
Äldre 30-mopeder
Är din moped en klass II-moped? Om du har en äldre klass II-moped med ett nationellt typintyg klass I, kan du kontrollera att det är en klass II-moped.
Hur indelades mopeder i Sverige innan vi fick EU-regler?
Innan vi fick gemensamma EU-regler för mopeder hade varje land nationella mopedregler. I Sverige hade vi två mopedklasser, klass I och klass II. Mopederna i båda klasserna skulle vara konstruerade för högst 30 km/tim.
Det som skiljde var att klass II var en enklare moped som fick väga högst 60 kg och ha högst 2 växlar eller automatväxel. Alla mopeder som vägde mer eller hade fler växlar tillhörde klass I och skulle ha mer utrustning, till exempel körriktningsvisare (blinkers) och bromsljus.
De äldre svenska mopederna har ett typintyg där det står om det är en klass I- eller klass II-moped. Denna tidigare indelning kan vara förvirrande idag, eftersom den inte stämmer med den nuvarande indelningen.