MOPED

25.04.2020

Fix och trix för moped. 


Tänk på att mopeder sällan går att datera på ram och motornummer. Att en daterad motor inte nödvändigtvis är originalmotorn. Att även hastighetsmätaren kan vara utbytt någon gång. Den säkraste metoden för att åldersbestämma en moped är att jämföra med daterade reklambilder. Men en del modeller hade små, eller inga, förändringar år för år. Till exempel flakmopeder. 


Åtdragningsmoment:
Grovgänga.     8.8.     10.9.    12.9                             UNC: ( grov )    8,8     10,9      12,9

M5.                  0,58.   0,82.   0,99                            Nr 10 - 24         0,47   0,66      0,82

M6x1.               1,0.     1,4.      1,7                               Nr 12 - 24          0,71   10          1,22

M7x1.               1,8.     2,6.      3,0                              1/4 - 20             1,1      1,53       1,94

M8x1,25.          2,4.     3,4.      4, 0                             5/16 - 18           2,2     3,1         3,9

M9x1,25.          2,9                                                     3/8 - 16            3,9     5,5        6,9         

M10x1,5           4,8.     6,6.     8,0                              7/16 - 14           6,2     8,9        11,0

M12x1,75.         8,2.     11,6.    13,8                             1/2 - 13             9,5     13,4       16,6

M14x2              13,0.   18,4.     22,0                            9/16 - 13,6       19,0   19,0       23,8

M16x2.             20,0.   28,2.    34,0                            5/8 - 11             18,6   26,4      32,9


Fingänga:        8,8      10,9     12,9                            UNF ( Fin )         8,8    10,9       12,9

M5x0,5            0,63    0,88     1,0                             1/4 - 28               1,2     1,7         2,1

M6x0,75          1,0       1,5        1,7                             5/16 - 24             2,3    3,3         4,2

M8x1                2,5       3,6       4,3                            3/8 - 24               4,2    6,0        7,4

M10x 1             5,0       7,1        8,6                            7/16 - 20             6,7    9,5        11,7

M12x1,25         8,7        12,2      14,7                           1/2 - 20               10,0  14,4       17,8

M12x1,5           8,5        12,0     14,2                            9/16 - 18            14,5   20,5       25,5

M14x1,5           13,8       19,4     23,2                           5/8 - 18              20,0  28,4       35,4

M16x1,5           20,8      29,3     35,0


SPOLE - SVÄNGHJUL

Tänk på att :

Glappa ramlager kan få svänghjulet att att ta i spolarna.

Koppartrådens isolering är ömtålig.

Fila polskorna i samma riktning som magneterna rör sig.


LÄMPLIGA SMÖRJMEDEL

Material                                     Smörjmedel

Aluminium:                               Rödsprit ( ev blandat med paraffinolja ) eller såpa.

Brons:                                        Torrt, eller fotogen, lampolja

Gjutjärn:                                     Torrt, eller fotogen, lampolja

Magnesiumlegeringar:            Torrt eller mineralolja ( motor eller transmission )

Mässing:                                    Torrt eller fotogen, lampolja

Rostfritt:                                     Mineralolja ( motor eller transmission )

Stål:                                            Mineralolja ( motor eller transmission )

 Äldre 30-mopeder

Är din moped en klass II-moped? Om du har en äldre klass II-moped med ett nationellt typintyg klass I, kan du kontrollera att det är en klass II-moped.

Hur indelades mopeder i Sverige innan vi fick EU-regler?

Innan vi fick gemensamma EU-regler för mopeder hade varje land nationella mopedregler. I Sverige hade vi två mopedklasser, klass I och klass II. Mopederna i båda klasserna skulle vara konstruerade för högst 30 km/tim.

Det som skiljde var att klass II var en enklare moped som fick väga högst 60 kg och ha högst 2 växlar eller automatväxel. Alla mopeder som vägde mer eller hade fler växlar tillhörde klass I och skulle ha mer utrustning, till exempel körriktningsvisare (blinkers) och bromsljus.

De äldre svenska mopederna har ett typintyg där det står om det är en klass I- eller klass II-moped. Denna tidigare indelning kan vara förvirrande idag, eftersom den inte stämmer med den nuvarande indelningen.