SEPTEMBER 

Varning - dina ljus kan vara sämre än du tror

Din bil kan ha sämre ljus än du tror. Nu kan det vara hög tid att lära sig hur det fungerar - och att göra någonting åt det. Rolf Kivisalu på Mekonomen i Luleå guidar dig och reder ut begreppen.

TweetaRekommenderaMejla

En lampa mattas av med tiden och lyser allt sämre. Det här är sällan något man tänker på att åtgärda, en glödlampa byter man i regel först när den går sönder och slocknar helt.

- Det kan vara svårt att märka att ljuset mattas av, man upplever kanske inte att man har ett så dåligt ljus som man faktiskt har. Och eftersom det blivit krångligt att byta lampor på många moderna bilar byter man inte förrän man verkligen måste, säger Rolf Kivisalu.

Stora skillnader

Nu under höst- och vinterhalvåret kan dock friska lampor göra stor skillnad. Det handlar om att se ordentligt på mörka vägar och om att själv synas i alla tänkbara väder.

- Man får inte byta styrka på sina lampor, men om man känner att ljuset inte är tillräckligt bra så finns det bättre lampor att köpa. Det finns lampor med standardwatt som lyser betydligt mer, till exempel Osram Night Breaker. Här har vi också ett vitare ljus som underlättar på blöt och mörk asfalt, säger Rolf.

Varför underlättar ett vitare ljus?

- Ett gulare ljus försvinner mer. Det vitare påminner mer om dagsljus och gör att man uppfattar fler detaljer.

Hur är det när man har xenonlampor då? Mattas de också av med tiden?

- Ja, även där kan man behöva byta. När de är nya ger de ett kallt vitt sken och ju närmare slutet de kommer blir de mer och mer lila i färgen. Det kanske du har tänkt på när du mött bilar i mörkret och deras strålkastare ser lila ut? Då är det definitivt dags att byta.

Helljusen då, är det samma sak där?

- Ja, så är det. Helljusen får man konvertera till xenon. Då får man betydligt mer ljus än med en standardlampa.

Är en xenonkonvertering av helljuset till och med ett alternativ till extraljus?

- Det beror nog lite på var man bor och vilka behov man har. Bor man söderut och kör mest mellan städer kan det vara bättre att konvertera helljuset till xenon. Uppåt i landet där vi kör i riktigt mörker skulle jag nog rekommendera extraljus


AUGUSTI 

Janne Karlssons (en av de drabbade importörerna) inlägg...
Mer information , uppdatering i Länsstyrelsens Prejudikat eftersträvande och PLANERADE angrepp mot vårt rullande kulturarv , folkrörelse , mm som i vårt land är otroligt stort . Minst halva Sveriges befolkning är engagerade i detta kulturarv på det ena eller det andra sättet .
I denna EG förordning som tjänstemännen på Länsstyrelsen använder sig av i deras Planerade angrepp så står det klart och tydligt : Biljett 4 Fordonet uppfyller uppställde kriterier för undantag från krav i förordningen genom att enligt ELV-direktivet inte omfattas av definitionen på avfall. Kort beskrivet rör det sig då om veteranfordon, historiska fordon minst 30 år gamla; eller fordon med samlarvärde; eller avsedda för museer som förvaras på ett miljöanpassat och förnuftigt sätt, antingen i körklart skick eller isärplockade i delar som inte omfattas av definitionen på avfall enligt direktiv 75/442/EEG. Till detta kommer även att importören enligt miljöbalkens krav (SFS 1998:808) 2 kap förutom miljöanpassad och förnuftig förvaring behöver kunna styrka att fordonet får fortsatt miljöanpassad och förnuftig hantering.
Men kan ni tänka er , De påstår att vi inte har bevisat att detta är Veteran , Historiska samlarbilar 30år eller äldre !!
Utöver detta påstår de även : Importören har inte kunnat visa att fordonen förvaras förnuftigt och miljöanpassat i körklart skick eller isärplockade delar anser Länsstyrelsen inte att de uttjänta fordonen som importerats kan anses vara sådana veteranbilar som kan undantas från att klassificeras som avfall. Tvärtom talar fordonens skick för att det inte är fråga om veteranbilar utan avfall.
Det är på denna nivån våra skatteavlönade myndighetspersoner jobbar utan tjänstemannaansvar när dessa istället ska hjälpa samhällsmedborgarna .Och som sagt när en myndighet i det trygga landet Sverige angriper dig står du helt Rättslös utan Rättshjälp från ditt försäkringsbolag och måste själv betala alla Advokatkostnader , avgifter , hyror för våra bilar där de står på terminalen sen Mars i detta fallet .Läs och ta in detta även om du inte är engagerad i fordonshobbyn , rullande kulturarvet !!
Här är ett svar på mina FB inlägg från en som förstått fullt ut vad detta handlar om .
Det myndigheter och domstolar oftast håller på med har inget med rättssystemet att göra. Det kallas ordbajsa när man försöker kringgå lagen. I det här fallet så kan jag på det bestämdaste säga att de har ordbajsat. För man kan inte säga att bara för att man tycker att en bil är i dåligt skick så är det avfall. Frågan är vad en bil ska användas till. Om en bil ska räknas som avfall så måste den som påstår det kunna visa att bilen inte ska användas till något. I det här fallet så ska bilarna användas i syfte till renovering. Då är det omöjligt att få det till avfall. För man renoverar inte avfall. För avfall är en slutdeportering. Det är alltså inte bilens skick som avgör om det är avfall utan syfte med bilen vad den ska användas till. Avfall blir det först när man inte har något syfte med en bil. För det finns bilar i bra skick som lämnas som avfall till slutdeportering för de inte betingar något värde vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt när man ansett att modellen gått ut. Den som avgör syftet till vad en bil ska användas till är bara den som står som rättmätig ägare på den som kan avgöra den saken. I det här fallet så måste länsstyrelsen i så fall kunna bevisa att ägaren eller ägarna till bilarna inte har något syfte med dem eller att deras syfte är osant. Och det är nästintill omöjligt för länsstyrelsen. Som det blivit nu så har länsstyrelsens tjänstemän och jurister agerat diktatoriskt. Som fan läser bibeln kan det beskrivas som, där man "(idiomatiskt) genom att medvetet misstolka eller snedvrida något för att passa sitt eget mål eller synsätt. Då har man brutit emot grundlagen regeringsformen 1 kap 9 § om saklighet och opartiskhet, där länsstyrelsen tjänstemän samt jurister har agerat osakligt och partiskt. Det i sin tur gör att det här kan inte annat än anses som planerat, och det får inte myndigheter eller domstolar göra, och att planera något som bryter emot lagar och förordningar i tjänsteutövning räknas alltid som grovt tjänstefel. Och grovt tjänstefel är det fängelsestraff på. Det är uppenbart att man planerat att tolka lagar fel för att nå ett eget mål eller synsätt. För man kan inte säga att det är en tolkningsfråga om det är avfall när man uteslutit grunder för om det är avfall eller inte, nämligen vad syftet är för föremålet, i det här fallet bilarna. Och då kan man heller inte säga att det här är inte är planerat ifrån länsstyrelsen sida. Slut på diskussionen.

JULI


JUNI


MAJ

https://order.gogrilla.se/valleycruisers
Nu går det att beställa goda grillsåser till sommarens alla grillpartyn.

Tipspromenad Med Fordon. 

 Vi tänker köra en tipspromenad med fordon.

Lördagen den 29 maj.

Sträckan blir runt 12 mil. Starten går från Åkullvägen 2. Målgången och prisutdelning blir på Näs IP. Anmälan krävs med namn och telefonnummer. Startavgift hundra kr. Förbetalt 80 kr. Anmälan sker via mail till valleycruisersingeborgbo@outlook.com. Eller telefon 070-345 23 27 Sylvia. Du är anmäld när du fått din bekräftelse.

Välkomna


 

 APRIL

BÖTESPRISER

Kod Gärning Belopp
200A Avgasrör saknas/bristfällig/ej anordnat på föreskrivet sätt 500:-
201A Backningsanordning saknas/ur funktion 500:-
202A Backspegelutrustning saknas/bristfällig 500:-
203A Bilbälten saknas/bristfälliga/utan upprullningsdon (personbil och lätt lastbil) 1500:-
204A Brandsläckare saknas/av ej godkänd typ (buss) 500:-Bromsutrustning mm
205A Färdbroms ej effektiv (bil) 3000:-
205E Färdbroms ej effektiv (släpvagn) 3000:-
206A Parkeringsbroms ej effektiv 500:-
207A Reservbroms ej effektiv 500:-
208A Defroster saknas/ej effektiv 500:-Övriga förseelser mm
209A Däck med fel dimension/belastningsvärde/ annan otillåten däcksutrustning 500:-
210A Däck med hål/skåra/annan skada, som blottlägger däckets armering eller däck som visar tecken på brott eller separation 3000:-
211A Däck med otillräckligt profildjup (bil) 1200:-
211E Däck med otillräckligt profildjup (släpvagn) 1200:-
212A Något men ej alla däck dubbade (personbil, lätt lastbil/buss med totalvikt högst 3,5 ton) 1000:-
213A Dubbade däck under otillåten tid 500:-
214E Däck ej dubbade på släpvagn (Släpvagn som dras av personbil/lätt lastbil/buss med totalvikt högst 3,5 ton som har dubbade däck) 1000:-
215A Hastighetsmätare saknas/ur funktion 500:-
216A Identifieringsmärkning saknades/bristfällig 500:-
218A Kopplingsanordning otillfredsställande 3000:-
219A Körriktningsvisare saknas/ur funktion/ bristfälliga/ej anordnade på föreskrivet sätt 500:-
220A Larmanordning/ljudanordning/lykta för utryckningsfordon saknas/bristfällig 1000:-
221A Larmanordning/ljudanordning/lykta anbringad på annat fordon än utryckningsfordon 1000:-
222A Ljuddämparen saknas/ej effektiv 500:-
223A Ljudsignalanordningen saknas/ur funktion/ bristfällig 500:-
224A Styrinrättningen ej effektiv 3000:-
225A Stänkskydd saknas/bristfälliga på (aktuella hjul anges) 500:-
226 Utgått 2011-09-01
227A Vindrutespolare saknas/ej effektiv 500:-
228A Vindruta saknas/bristfällig 500:-
229A Vindrutetorkare saknas/ej effektiv 500:-
230 Underkörningsskydd saknas/bristfälligt
A Tung lastbil 500:-
E Släpvagn (med totalvikt över 3,5 ton) 500:-
231 Sidoskydd saknas/bristfälligt
A Tung lastbil 500:-
E Släpvagn (med totalvikt över 3,5 ton) 500:-
232A Stöldskydd saknas/bristfällig (på bil) 500:-
233 Lykta/lyktor på sidan (sidomarkeringslyktor) saknas/ur funktion/ bristfällig(a)/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt
I Vid färd under mörker/gryning/skymning/ särskilt svåra väderförhållanden
A Buss/lastbil (vars längd överskrider 6 meter) 1000:-
B Släpvagn 1000:-
II Vid färd under andra förhållanden än i punkt I angivna
C Buss/lastbil (vars längd överskrider 6 meter) 500:-
D Släpvagn 500:-
234 Lykta/lyktor baktill saknades/ ur funktion/ bristfällig(a)/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt
Anm: aktuellt fel anges.
I

Vid färd under mörker/gryning/skymning/ särskilt svåra väderförhållanden


A båda baklyktorna saknas/ur funktion 1600:-
B en baklykta saknas/ur funktion 1000:-
C fel i andra fall betr baklykta/baklyktor 500:-
D båda stopplyktorna saknas/ur funktion 1000:-
E fel i andra fall betr stopplykta/stopplyktor 500:-
F skyltlykta 500:-
II Vid färd under andra förhållanden än i punkt I angivna
G båda baklyktorna saknas/ur funktion 800:-
H ena baklyktan saknas/ur funktion 500:-
J fel i andra fall betr baklykta/baklyktor 500:-
K båda stopplyktorna saknades/ur funktion 500:-
L fel i andra fall betr stopplykta/-or 500:-
M skyltlykta 500:-
235 Reflexanordning(ar) saknades/av ej godkänd typ/bristfällig(a)/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt
A vid färd under mörker/gryning/skymning/ särskilt svåra väderförhållanden 1000:-
B i andra fall 500:-
236A Varningstriangel saknas vid färd 500:-
237 Lykta/lyktor/strålkastare framtill saknades/ ur funktion/bristfällig(a)/av ej godkänd typ/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt
Anm: aktuellt fel anges
I

Vid färd under mörker/gryning/skymning/ särskilt svåra väderförhållanden

A saknades/ur funktion 1600:-

B fel i andra fall 500:-
II Vid färd under andra förhållanden än i punkt I angivna
C saknas/ur funktion 800:-
D fel i andra fall 500:-
238 Lykta/lyktor framtill på släpvagn saknas/ av ej godkänd typ/
ur funktion/bristfällig(a)/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt (Släpvagn med större bredd än 160 cn)
A Vid färd under mörker/gryning/skymning/ särskilt svåra väderförhållanden 1000:-
B i andra fall 500:-
239A Bilen utrustad med lykta/strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt/vitt ljus bakåt 500:-
240A Bilen utrustad med anordning som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt/vitt ljus bakåt 500:-
241A Fordon försett med delar/tillbehör som förbjudits av Vägverket 500:-
242A Användande av fordon med fordonsdelar/ fordonstillbehör av ej godkänd typ/ej märkt på föreskrivet sätt

 

Efterfordon

Vad är ett efterfordon?

Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Exempel på efterfordon:

  • tryckluftskompressor
  • skylift
  • kioskvagn

Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller

  • båttransportvagnar
  • husvagnar
  • tankvagnar.

Ingen registrering eller besiktning behövs för efterfordon

Efterfordon behöver inte registreras och har ingen registreringsskylt, till skillnad från släpvagnar som måste registreras och kontrollbesiktas.

Inga särskilda körkortskrav

Det finns inga särskilda körkortskrav för efterfordon som kopplas till bil, på det sätt som det finns för bil och släpvagn. När det gäller efterfordon är det enbart dragfordonet som avgör vilken körkortsbehörighet som gäller. Om du kör en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg krävs körkort med behörighet B. Kör du ett tyngre fordon krävs körkort med behörighet C1 eller C.

Tillåten bredd

På gator och allmänna vägar får fordonsbredden inklusive last vara högst 260 cm. Lasten får skjuta ut högst 20 cm utanför fordonet. Om lasten är odelbar, till exempel en båt, får bredden vara upp till 310 cm, förutsatt att ekipaget är utmärkt enligt Transportstyrelsens föreskrifter 2010:141. Om lasten är bredare krävs dispens som du kan ansöka om hos Trafikverket.

Bruttovikt

Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)

Begränsad hastighet

Efterfordonet får dras i högst 30 km/timmen.

Övriga krav för efterfordon

Körkortskrav: Du behöver ha rätt behörighet för det fordon som drar efterfordonet, t ex B för personbil.

Registreringsskylt: Nej.

Kontrollbesiktning: Nej.

Fordonsskatt: Nej.

Trafikförsäkring: Nej.

Reglerna om parkeringstillstånd för rörelsehindrade

Reglerna om parkeringstillstånd för rörelsehindrade finns i 13 kapitlet 8 § trafikförordningen (1998:1276) och i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om parkeringstillstånd för rörelsehindrade (TSFS 2009:73), och allmänna råd om parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Dessa regler grundar sig på Europeiska unionens råds rekommendation av den 4 juni 1998 (98/376/EG) om parkeringstillstånd för personer med funktionshinder.

Så här ansöker du

Kommunerna är den myndighet som prövar ansökan och utfärdar eventuella parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Ansökan om ett särskilt parkeringstillstånd för rörelsehindrade prövas av den kommun där sökanden är folkbokförd eller om sökanden inte är folkbokförd i riket, där han eller hon vistas. Kommunerna får inte ta ut någon avgift för att pröva ärendet.


Undantag från trängselskatt

Trängselskatt tas ut för bilar, även för samtliga miljöbilar. Med bil avses personbil, lastbil och buss. Övriga fordonsslag (t.ex. släp, traktorer och motorredskap) är undantagna.

I lagen om vägtrafikdefinitioner (2001:559) definieras en bil på följande sätt:

"Ett motorfordon som är försett med tre eller flera hjul eller medar eller med band och som inte är att anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas in i personbilar, lastbilar och bussar."

Följande fordon är automatiskt undantagna från trängselskatt:

  • utryckningsfordon
  • bussar med totalvikt av minst 14 ton
  • diplomatregistrerade fordon
  • motorcyklar
  • militära fordon.

MARS

FEBRUARI

Kallelse och dagordning till Årsmöte för

Valley Cruisers Ingeborgbo
Tisdag 16 februari kl 18 i Hede Bystuga


Ordförande inleder mötet.

1. Fastställande av röstlängd

2. Val av ordförande för mötet

3. Val av sekreterare för mötet

4. Val av protokolljusterare och rösträknare för mötet

5. Mötet utlysts på rätt sätt

6. Fastställande av dagordning

a) styrelsens verksamhetsberättelse för 2020

b) styrelsens förvaltningsberättelse för 2020

c) revisorernas berättelse över styrelsens förvaltning för 2020

d) fråga om ansvarsfrihet för styrelsen

7. Fastställande av medlemsavgifter

8. Fastställande av verksamhetsplan samt budget

9. Val av:

a) föreningens ordförande för en tid av ett år

b) en ledamot för en tid av ett år en ledamot för en tid av två år

c) en suppleant i styrelsen för en tid av ett år

d) revisor för en tid av ett år

10. Ordförande tackar för ordet


JANUARI 


DECEMBER 
Styrelsen önskar er alla en riktigt God Jul
Styrelsen önskar er alla en riktigt God Jul

  NOVEMBER 

Undantag från krav på vinterdäck

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
  • Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
  • Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
  • För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil
  • Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.

Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.

Annonsbladet 2011
Annonsbladet 2011