JANUARI

Dagordning till Årsmöte för Valley Cruisers Ingeborgbo 

Onsdag 16 februari kl 18 på Åkullv 2

Ordförande inleder mötet.

1. Fastställande av röstlängd

2. Val av ordförande för mötet

3. Val av sekreterare för mötet

4. Val av protokolljusterare och rösträknare för mötet

5. Mötet utlysts på rätt sätt

6. Fastställande av dagordning

a) styrelsens verksamhetsberättelse för 2021

b) styrelsens förvaltningsberättelse för 2021

c) revisorernas berättelse över styrelsens förvaltning för 2021

d) fråga om ansvarsfrihet för styrelsen

7. Fastställande av medlemsavgifter

8. Fastställande av verksamhetsplan samt budget

9. Val av:

a) föreningens ordförande för en tid av ett år

b) en ledamot för en tid av ett år en ledamot för en tid av två år

c) en suppleant i styrelsen för en tid av ett år

d) revisor för en tid av ett år

10. Ordförande tackar för ordet


- En A-traktor är per definition ett fordon som genom sin konstruktiva hastighet inte får gå fortare än 30 km/h på horisontell väg. Om du manipulerar fordonet så att det går fortare spelar det ingen roll att det är registrerat som A-traktor, då är det inte längre en A-traktor utan en bil. Det innebär i förlängningen att försäkringen inte gäller då fordonet inte är den traktor du försäkrade. I stället framförs ett oregistrerat, obesiktat och oförsäkrat fordon utan körkortsbehörighet för fordonet. Brottsrubriceringen är olovlig körning. 


DECEMBER 

Styrelsen önskar er en trevlig jul och ett gott nytt år. 

Mönsterdjup

Mönsterdjup vid sommarväglag

Däck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.

Mönsterdjup vid vinterväglag

Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning från 1 december-31 mars om det är vinterväglag. Däcken ska då ha ett mönsterdjup på minst 1,6, 3 eller 5 millimeter, se tabellen nedan:

Fordonstyp Mönsterdjup
Lätta fordon och personbilar* 3 millimeter
Tunga bilar** 5 millimeter
Tunga släpvagnar*** 1,6 millimeter

* Personbil klass I, lätt lastbil, lätt buss och husbil med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon

**Lastbil, buss och personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton.

*** Släpvagnar med totalvikt över 3500kg.

Inga krav på att däck ska vara nya

Det är viktigt att ha ett bra mönsterdjup och dubbutstick men det finns inget ålderskrav för däck. Vid de undersökningar som har gjorts har man inte kunnat se någon tydlig försämring av gamla vinterdäcks friktionsegenskaper


November 

A-traktor

A-traktor är ett motordrivet fordon som består av en ombyggd bil. Den är ursprungligen tänkt att dra fordon eller arbetsredskap och ska vara utrustad med kopplingsanordning. Numera används A-traktorn, som ofta kallas EPA, främst som ett transportmedel av ungdomar. Här beskriver vi vad som gäller och ger tips om vad du bör tänka på.

Den 15 juli 2020 ändrades kraven för A-traktorer

Kravet på att fordonets hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal har tagits bort. A-traktorns högsta hastighet får fortfarande vara högst 30 km/h.
Det innebär att du som berörd A-traktorägare inte längre behöver ansöka om dispens.

Det här gäller för A-traktorer

  • A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Det betyder att den inte får vara konstruerad för att köra fortare än så på horisontell väg.
  • För att köra A-traktor krävs ett körkort med AM-behörighet, det vill säga körkort för moped klass I (ibland kallat moppekörkort), eller ett traktorkort. Du får också köra A-traktor om du har ett körkort med någon annan behörighet.
  • Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år och för traktorkort är den 16 år.
  • Fordonet ska vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill, som talar om att traktorn är ett långsamtgående fordon.
  • Alla A-traktorer ska besiktas. När en bil byggs om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning för att godkännas innan den tas i trafik. Därefter ska den regelbundet genomgå kontrollbesiktningar. Frågor om hur du bör bygga din A-traktor eller vad som kan godkännas i registreringsbesiktningen besvaras direkt av besiktningsföretagen.

Tänk på detta när du kör A-traktor

  • Det är inte tillåtet att manipulera en A-traktor för att fordonet ska gå fortare än 30km/h. Om du kör en A-traktor vars konstruktiva hastighet är ändrad, riskerar du att dömas för olovlig körning med böter och spärrtid på körkortet samt indraget körkortstillstånd. Under vissa förutsättningar kan även dina föräldrar dömas för tillåtande av olovlig körning. Men framför allt utsätter du både dig själv, dina passagerare och andra trafikanter för fara.
  • Du har ansvar för dina passagerare. Använd alltid bilbälte om det finns och se till att dina passagerare också gör det.
  • För att begränsa antalet passagerare är det inte tillåtet att ha baksäte i en A-traktor.
  • Håll så långt till höger som möjligt om du ser att någon vill köra om. Om körbanan är smal, krokig eller har mötande trafik ska du underlätta omkörning genom att sänka farten eller köra åt sidan så snart det blir möjligt.

A-traktor, EPA eller traktor a?

Nyregistrering av EPA-traktorer upphörde år 1975 och ersattes då fullt ut av A-traktorer. Men många säger fortfarande EPA-traktor, fast de egentligen syftar på en A-traktor.

Den principiella skillnaden är att A-traktorn måste vara konstruerad för en maxhastighet av 30 km/h plus/minus tio procent, medan EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1). En EPA får dessutom inte köras fortare än 30 km/h.

Inte heller A-traktor och traktor a är samma sak. En A-traktor är en bil ombyggd till traktor medan en traktor a är en långsamtgående traktor. Däremot klassas A-traktorn som en traktor a, eftersom hastigheten är tekniskt begränsad till en lägre hastighet än 40 km/h. Traktorer som är konstruerade för en högre hastighet än så klassas istället som traktor b.

Stora delar av dagens A-traktorregler är närmare 20 år gamla. Indelningen i traktor a och traktor b tillkom 2016.


Oktober 

Medicinska krav

Det är bara den som uppfyller de medicinska kraven - som är nödvändiga med hänsyn till trafiksäkerheten - som kan få körkortstillstånd. Det ställs som regel högre krav för körkort med behörighet för tung lastbil och buss.

När du ansökt om körkortstillstånd gör vi en bedömning av om du uppfyller de medicinska kraven för att ha körkort. Ifall du har någon sjukdom eller om det finns någon annan orsak som gör att vi behöver göra en medicinsk utredning, kan vi kräva att du skickar in ett särskilt läkarintyg för det. I så fall meddelar vi dig vilken typ av intyg du ska skicka in och när du senast behöver skicka in det.

Sjukdomar och medicinska förhållanden som kan kräva utredning

ADHD, autism och liknande diagnoser

Om du till exempel har ADHD, autism eller liknande diagnos är det i de flesta fall inga problem att få körkortstillstånd. Men du behöver lämna ett läkarintyg som visar aktuell status för din diagnos, vilket vi meddelar dig när du ansökt. För intyget finns det en blankett för ADHD med mera som läkaren kan fylla i.

Diabetes

Om du har diabetes och använder något läkemedel för det, behöver du skicka in ett läkarintyg. För intyget finns det en blankett för diabetes som läkaren kan fylla i. Om du endast behandlas med kost behövs inget läkarintyg.

Använder du insulin kan du oftast inte få körkortstillstånd för tung lastbil och buss.

Från och med den 1 januari 2022 gäller nya krav för körkort vid diabetes, läs mer om de nya kraven.

Syn

Det krävs att du har minst 0,5 i synskärpa när du ser med båda ögonen (binokulärt). Ska du ta körkort för lastbil eller buss måste du ha minst 0,8 i synskärpa i det bästa ögat och 0,1 i det sämre ögat. Du får använda glasögon eller kontaktlinser.

Vid vissa ögonsjukdomar eller andra förhållanden som kan påverka synen, till exempel dubbelseende, synfältsdefekter och nattblindhet, krävs intyg av en specialist i ögonsjukdomar. I de fall du behöver skicka in ett intyg finns det en blankett för syn som läkaren kan fylla i.

Epilepsi

Vid diagnosen epilepsi krävs oftast att du har varit anfallsfri det senaste året för körkort för moped klass I, motorcykel eller personbil. För körkort för lastbil eller buss får du inte ha haft något anfall under de senaste tio åren. Under den tiden får du inte heller ha haft någon behandling med läkemedel mot epilepsi.

Oftast kräver vi att du skickar in ett särskilt läkarintyg.

I särskilda fall kan du som inte uppfyller kraven på tio års anfallsfrihet utan epilepsiläkemedel beviljas undantag, det gäller under förutsättning att ingen läkemedelsbehandling mot epilepsi förekommer.


FELPARKERING

Nu kan felparkeringsavgifter som inte betalats ge användningsförbud. Förbudet inträder när den totala avgiftsskulden uppgår till mer än 5 000 kronor och sex månader har passerat sedan hela skulden skulle ha betalats. Transportstyrelsen har i oktober förenklat för fordonsspekulanter att kontrollera om ett fordon är belastat med användningsförbud.

- För den som ska köpa en begagnad bil kan e-tjänsten bidra till att minimera risken för att begagnade fordon med användningsförbud säljs vidare till ovetande köpare. Det gör det även möjligt för fordonsägare att regelbundet och på ett enkelt sätt kontrollera status för sitt fordon. Och det bidrar i förlängningen till att andelen fordon med användningsförbud på vägarna kan minska, säger Magnus Svensson, projektägare på Transportstyrelsen.

Ett användningsförbud innebär konkret att fordonet inte får köras. Det ger också polisen rätt att beslagta registreringsskyltarna om fordonet påträffas på väg. Skyltarna behöver inte återlämnas förrän hela skulden är betald. Förbudet inträder när den totala skulden överstiger 5 000 kronor och minst sex månader har gått sedan beloppet skulle vara betalt. För att göra det enkelt att kontrollera om det finns användningsförbud har Transportstyrelsen nu utökat informationen i e-tjänsten Fordonsuppgifter samt i appen Mina fordon.

- Centralt är att användningsförbudet ligger kvar tills hela skulden är betald. Och det gäller även om fordonet byter ägare. Som ny ägare blir du aldrig betalningsskyldig men du kan inte använda fordonet. Därför är det viktigt att kontrollera med oss innan ett bilköp. Och nu har vi gjort det betydligt enklare att genomföra den kontrollen, säger Magnus Svensson.

Andra avgifter och skatter som kan leda till användningsförbud är obetald fordonsskatt, infrastrukturavgift, trängselskatt och vägavgift.


SEPTEMBER 

Varning - dina ljus kan vara sämre än du tror

Din bil kan ha sämre ljus än du tror. Nu kan det vara hög tid att lära sig hur det fungerar - och att göra någonting åt det. Rolf Kivisalu på Mekonomen i Luleå guidar dig och reder ut begreppen.

TweetaRekommenderaMejla

En lampa mattas av med tiden och lyser allt sämre. Det här är sällan något man tänker på att åtgärda, en glödlampa byter man i regel först när den går sönder och slocknar helt.

- Det kan vara svårt att märka att ljuset mattas av, man upplever kanske inte att man har ett så dåligt ljus som man faktiskt har. Och eftersom det blivit krångligt att byta lampor på många moderna bilar byter man inte förrän man verkligen måste, säger Rolf Kivisalu.

Stora skillnader

Nu under höst- och vinterhalvåret kan dock friska lampor göra stor skillnad. Det handlar om att se ordentligt på mörka vägar och om att själv synas i alla tänkbara väder.

- Man får inte byta styrka på sina lampor, men om man känner att ljuset inte är tillräckligt bra så finns det bättre lampor att köpa. Det finns lampor med standardwatt som lyser betydligt mer, till exempel Osram Night Breaker. Här har vi också ett vitare ljus som underlättar på blöt och mörk asfalt, säger Rolf.

Varför underlättar ett vitare ljus?

- Ett gulare ljus försvinner mer. Det vitare påminner mer om dagsljus och gör att man uppfattar fler detaljer.

Hur är det när man har xenonlampor då? Mattas de också av med tiden?

- Ja, även där kan man behöva byta. När de är nya ger de ett kallt vitt sken och ju närmare slutet de kommer blir de mer och mer lila i färgen. Det kanske du har tänkt på när du mött bilar i mörkret och deras strålkastare ser lila ut? Då är det definitivt dags att byta.

Helljusen då, är det samma sak där?

- Ja, så är det. Helljusen får man konvertera till xenon. Då får man betydligt mer ljus än med en standardlampa.

Är en xenonkonvertering av helljuset till och med ett alternativ till extraljus?

- Det beror nog lite på var man bor och vilka behov man har. Bor man söderut och kör mest mellan städer kan det vara bättre att konvertera helljuset till xenon. Uppåt i landet där vi kör i riktigt mörker skulle jag nog rekommendera extraljus


AUGUSTI 

Janne Karlssons (en av de drabbade importörerna) inlägg...
Mer information , uppdatering i Länsstyrelsens Prejudikat eftersträvande och PLANERADE angrepp mot vårt rullande kulturarv , folkrörelse , mm som i vårt land är otroligt stort . Minst halva Sveriges befolkning är engagerade i detta kulturarv på det ena eller det andra sättet .
I denna EG förordning som tjänstemännen på Länsstyrelsen använder sig av i deras Planerade angrepp så står det klart och tydligt : Biljett 4 Fordonet uppfyller uppställde kriterier för undantag från krav i förordningen genom att enligt ELV-direktivet inte omfattas av definitionen på avfall. Kort beskrivet rör det sig då om veteranfordon, historiska fordon minst 30 år gamla; eller fordon med samlarvärde; eller avsedda för museer som förvaras på ett miljöanpassat och förnuftigt sätt, antingen i körklart skick eller isärplockade i delar som inte omfattas av definitionen på avfall enligt direktiv 75/442/EEG. Till detta kommer även att importören enligt miljöbalkens krav (SFS 1998:808) 2 kap förutom miljöanpassad och förnuftig förvaring behöver kunna styrka att fordonet får fortsatt miljöanpassad och förnuftig hantering.
Men kan ni tänka er , De påstår att vi inte har bevisat att detta är Veteran , Historiska samlarbilar 30år eller äldre !!
Utöver detta påstår de även : Importören har inte kunnat visa att fordonen förvaras förnuftigt och miljöanpassat i körklart skick eller isärplockade delar anser Länsstyrelsen inte att de uttjänta fordonen som importerats kan anses vara sådana veteranbilar som kan undantas från att klassificeras som avfall. Tvärtom talar fordonens skick för att det inte är fråga om veteranbilar utan avfall.
Det är på denna nivån våra skatteavlönade myndighetspersoner jobbar utan tjänstemannaansvar när dessa istället ska hjälpa samhällsmedborgarna .Och som sagt när en myndighet i det trygga landet Sverige angriper dig står du helt Rättslös utan Rättshjälp från ditt försäkringsbolag och måste själv betala alla Advokatkostnader , avgifter , hyror för våra bilar där de står på terminalen sen Mars i detta fallet .Läs och ta in detta även om du inte är engagerad i fordonshobbyn , rullande kulturarvet !!
Här är ett svar på mina FB inlägg från en som förstått fullt ut vad detta handlar om .
Det myndigheter och domstolar oftast håller på med har inget med rättssystemet att göra. Det kallas ordbajsa när man försöker kringgå lagen. I det här fallet så kan jag på det bestämdaste säga att de har ordbajsat. För man kan inte säga att bara för att man tycker att en bil är i dåligt skick så är det avfall. Frågan är vad en bil ska användas till. Om en bil ska räknas som avfall så måste den som påstår det kunna visa att bilen inte ska användas till något. I det här fallet så ska bilarna användas i syfte till renovering. Då är det omöjligt att få det till avfall. För man renoverar inte avfall. För avfall är en slutdeportering. Det är alltså inte bilens skick som avgör om det är avfall utan syfte med bilen vad den ska användas till. Avfall blir det först när man inte har något syfte med en bil. För det finns bilar i bra skick som lämnas som avfall till slutdeportering för de inte betingar något värde vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt när man ansett att modellen gått ut. Den som avgör syftet till vad en bil ska användas till är bara den som står som rättmätig ägare på den som kan avgöra den saken. I det här fallet så måste länsstyrelsen i så fall kunna bevisa att ägaren eller ägarna till bilarna inte har något syfte med dem eller att deras syfte är osant. Och det är nästintill omöjligt för länsstyrelsen. Som det blivit nu så har länsstyrelsens tjänstemän och jurister agerat diktatoriskt. Som fan läser bibeln kan det beskrivas som, där man "(idiomatiskt) genom att medvetet misstolka eller snedvrida något för att passa sitt eget mål eller synsätt. Då har man brutit emot grundlagen regeringsformen 1 kap 9 § om saklighet och opartiskhet, där länsstyrelsen tjänstemän samt jurister har agerat osakligt och partiskt. Det i sin tur gör att det här kan inte annat än anses som planerat, och det får inte myndigheter eller domstolar göra, och att planera något som bryter emot lagar och förordningar i tjänsteutövning räknas alltid som grovt tjänstefel. Och grovt tjänstefel är det fängelsestraff på. Det är uppenbart att man planerat att tolka lagar fel för att nå ett eget mål eller synsätt. För man kan inte säga att det är en tolkningsfråga om det är avfall när man uteslutit grunder för om det är avfall eller inte, nämligen vad syftet är för föremålet, i det här fallet bilarna. Och då kan man heller inte säga att det här är inte är planerat ifrån länsstyrelsen sida. Slut på diskussionen.

JULI


JUNI


MAJ

https://order.gogrilla.se/valleycruisers
Nu går det att beställa goda grillsåser till sommarens alla grillpartyn.

Tipspromenad Med Fordon. 

 Vi tänker köra en tipspromenad med fordon.

Lördagen den 29 maj.

Sträckan blir runt 12 mil. Starten går från Åkullvägen 2. Målgången och prisutdelning blir på Näs IP. Anmälan krävs med namn och telefonnummer. Startavgift hundra kr. Förbetalt 80 kr. Anmälan sker via mail till valleycruisersingeborgbo@outlook.com. Eller telefon 070-345 23 27 Sylvia. Du är anmäld när du fått din bekräftelse.

Välkomna


 

 APRIL

BÖTESPRISER

Kod Gärning Belopp
200A Avgasrör saknas/bristfällig/ej anordnat på föreskrivet sätt 500:-
201A Backningsanordning saknas/ur funktion 500:-
202A Backspegelutrustning saknas/bristfällig 500:-
203A Bilbälten saknas/bristfälliga/utan upprullningsdon (personbil och lätt lastbil) 1500:-
204A Brandsläckare saknas/av ej godkänd typ (buss) 500:-Bromsutrustning mm
205A Färdbroms ej effektiv (bil) 3000:-
205E Färdbroms ej effektiv (släpvagn) 3000:-
206A Parkeringsbroms ej effektiv 500:-
207A Reservbroms ej effektiv 500:-
208A Defroster saknas/ej effektiv 500:-Övriga förseelser mm
209A Däck med fel dimension/belastningsvärde/ annan otillåten däcksutrustning 500:-
210A Däck med hål/skåra/annan skada, som blottlägger däckets armering eller däck som visar tecken på brott eller separation 3000:-
211A Däck med otillräckligt profildjup (bil) 1200:-
211E Däck med otillräckligt profildjup (släpvagn) 1200:-
212A Något men ej alla däck dubbade (personbil, lätt lastbil/buss med totalvikt högst 3,5 ton) 1000:-
213A Dubbade däck under otillåten tid 500:-
214E Däck ej dubbade på släpvagn (Släpvagn som dras av personbil/lätt lastbil/buss med totalvikt högst 3,5 ton som har dubbade däck) 1000:-
215A Hastighetsmätare saknas/ur funktion 500:-
216A Identifieringsmärkning saknades/bristfällig 500:-
218A Kopplingsanordning otillfredsställande 3000:-
219A Körriktningsvisare saknas/ur funktion/ bristfälliga/ej anordnade på föreskrivet sätt 500:-
220A Larmanordning/ljudanordning/lykta för utryckningsfordon saknas/bristfällig 1000:-
221A Larmanordning/ljudanordning/lykta anbringad på annat fordon än utryckningsfordon 1000:-
222A Ljuddämparen saknas/ej effektiv 500:-
223A Ljudsignalanordningen saknas/ur funktion/ bristfällig 500:-
224A Styrinrättningen ej effektiv 3000:-
225A Stänkskydd saknas/bristfälliga på (aktuella hjul anges) 500:-
226 Utgått 2011-09-01
227A Vindrutespolare saknas/ej effektiv 500:-
228A Vindruta saknas/bristfällig 500:-
229A Vindrutetorkare saknas/ej effektiv 500:-
230 Underkörningsskydd saknas/bristfälligt
A Tung lastbil 500:-
E Släpvagn (med totalvikt över 3,5 ton) 500:-
231 Sidoskydd saknas/bristfälligt
A Tung lastbil 500:-
E Släpvagn (med totalvikt över 3,5 ton) 500:-
232A Stöldskydd saknas/bristfällig (på bil) 500:-
233 Lykta/lyktor på sidan (sidomarkeringslyktor) saknas/ur funktion/ bristfällig(a)/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt
I Vid färd under mörker/gryning/skymning/ särskilt svåra väderförhållanden
A Buss/lastbil (vars längd överskrider 6 meter) 1000:-
B Släpvagn 1000:-
II Vid färd under andra förhållanden än i punkt I angivna
C Buss/lastbil (vars längd överskrider 6 meter) 500:-
D Släpvagn 500:-
234 Lykta/lyktor baktill saknades/ ur funktion/ bristfällig(a)/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt
Anm: aktuellt fel anges.
I

Vid färd under mörker/gryning/skymning/ särskilt svåra väderförhållanden


A båda baklyktorna saknas/ur funktion 1600:-
B en baklykta saknas/ur funktion 1000:-
C fel i andra fall betr baklykta/baklyktor 500:-
D båda stopplyktorna saknas/ur funktion 1000:-
E fel i andra fall betr stopplykta/stopplyktor 500:-
F skyltlykta 500:-
II Vid färd under andra förhållanden än i punkt I angivna
G båda baklyktorna saknas/ur funktion 800:-
H ena baklyktan saknas/ur funktion 500:-
J fel i andra fall betr baklykta/baklyktor 500:-
K båda stopplyktorna saknades/ur funktion 500:-
L fel i andra fall betr stopplykta/-or 500:-
M skyltlykta 500:-
235 Reflexanordning(ar) saknades/av ej godkänd typ/bristfällig(a)/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt
A vid färd under mörker/gryning/skymning/ särskilt svåra väderförhållanden 1000:-
B i andra fall 500:-
236A Varningstriangel saknas vid färd 500:-
237 Lykta/lyktor/strålkastare framtill saknades/ ur funktion/bristfällig(a)/av ej godkänd typ/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt
Anm: aktuellt fel anges
I

Vid färd under mörker/gryning/skymning/ särskilt svåra väderförhållanden

A saknades/ur funktion 1600:-

B fel i andra fall 500:-
II Vid färd under andra förhållanden än i punkt I angivna
C saknas/ur funktion 800:-
D fel i andra fall 500:-
238 Lykta/lyktor framtill på släpvagn saknas/ av ej godkänd typ/
ur funktion/bristfällig(a)/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt (Släpvagn med större bredd än 160 cn)
A Vid färd under mörker/gryning/skymning/ särskilt svåra väderförhållanden 1000:-
B i andra fall 500:-
239A Bilen utrustad med lykta/strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt/vitt ljus bakåt 500:-
240A Bilen utrustad med anordning som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt/vitt ljus bakåt 500:-
241A Fordon försett med delar/tillbehör som förbjudits av Vägverket 500:-
242A Användande av fordon med fordonsdelar/ fordonstillbehör av ej godkänd typ/ej märkt på föreskrivet sätt

 

Efterfordon

Vad är ett efterfordon?

Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Exempel på efterfordon:

  • tryckluftskompressor
  • skylift
  • kioskvagn

Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller

  • båttransportvagnar
  • husvagnar
  • tankvagnar.

Ingen registrering eller besiktning behövs för efterfordon

Efterfordon behöver inte registreras och har ingen registreringsskylt, till skillnad från släpvagnar som måste registreras och kontrollbesiktas.

Inga särskilda körkortskrav

Det finns inga särskilda körkortskrav för efterfordon som kopplas till bil, på det sätt som det finns för bil och släpvagn. När det gäller efterfordon är det enbart dragfordonet som avgör vilken körkortsbehörighet som gäller. Om du kör en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg krävs körkort med behörighet B. Kör du ett tyngre fordon krävs körkort med behörighet C1 eller C.

Tillåten bredd

På gator och allmänna vägar får fordonsbredden inklusive last vara högst 260 cm. Lasten får skjuta ut högst 20 cm utanför fordonet. Om lasten är odelbar, till exempel en båt, får bredden vara upp till 310 cm, förutsatt att ekipaget är utmärkt enligt Transportstyrelsens föreskrifter 2010:141. Om lasten är bredare krävs dispens som du kan ansöka om hos Trafikverket.

Bruttovikt

Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)

Begränsad hastighet

Efterfordonet får dras i högst 30 km/timmen.

Övriga krav för efterfordon

Körkortskrav: Du behöver ha rätt behörighet för det fordon som drar efterfordonet, t ex B för personbil.

Registreringsskylt: Nej.

Kontrollbesiktning: Nej.

Fordonsskatt: Nej.

Trafikförsäkring: Nej.

Reglerna om parkeringstillstånd för rörelsehindrade

Reglerna om parkeringstillstånd för rörelsehindrade finns i 13 kapitlet 8 § trafikförordningen (1998:1276) och i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om parkeringstillstånd för rörelsehindrade (TSFS 2009:73), och allmänna råd om parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Dessa regler grundar sig på Europeiska unionens råds rekommendation av den 4 juni 1998 (98/376/EG) om parkeringstillstånd för personer med funktionshinder.

Så här ansöker du

Kommunerna är den myndighet som prövar ansökan och utfärdar eventuella parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Ansökan om ett särskilt parkeringstillstånd för rörelsehindrade prövas av den kommun där sökanden är folkbokförd eller om sökanden inte är folkbokförd i riket, där han eller hon vistas. Kommunerna får inte ta ut någon avgift för att pröva ärendet.


Undantag från trängselskatt

Trängselskatt tas ut för bilar, även för samtliga miljöbilar. Med bil avses personbil, lastbil och buss. Övriga fordonsslag (t.ex. släp, traktorer och motorredskap) är undantagna.

I lagen om vägtrafikdefinitioner (2001:559) definieras en bil på följande sätt:

"Ett motorfordon som är försett med tre eller flera hjul eller medar eller med band och som inte är att anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas in i personbilar, lastbilar och bussar."

Följande fordon är automatiskt undantagna från trängselskatt:

  • utryckningsfordon
  • bussar med totalvikt av minst 14 ton
  • diplomatregistrerade fordon
  • motorcyklar
  • militära fordon.

MARS

FEBRUARI

Kallelse och dagordning till Årsmöte för

Valley Cruisers Ingeborgbo
Tisdag 16 februari kl 18 i Hede Bystuga


Ordförande inleder mötet.

1. Fastställande av röstlängd

2. Val av ordförande för mötet

3. Val av sekreterare för mötet

4. Val av protokolljusterare och rösträknare för mötet

5. Mötet utlysts på rätt sätt

6. Fastställande av dagordning

a) styrelsens verksamhetsberättelse för 2020

b) styrelsens förvaltningsberättelse för 2020

c) revisorernas berättelse över styrelsens förvaltning för 2020

d) fråga om ansvarsfrihet för styrelsen

7. Fastställande av medlemsavgifter

8. Fastställande av verksamhetsplan samt budget

9. Val av:

a) föreningens ordförande för en tid av ett år

b) en ledamot för en tid av ett år en ledamot för en tid av två år

c) en suppleant i styrelsen för en tid av ett år

d) revisor för en tid av ett år

10. Ordförande tackar för ordet


JANUARI 


DECEMBER 
Styrelsen önskar er alla en riktigt God Jul
Styrelsen önskar er alla en riktigt God Jul

  NOVEMBER 

Undantag från krav på vinterdäck

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
  • Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
  • Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
  • För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil
  • Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.

Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.

Annonsbladet 2011
Annonsbladet 2011